Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Ujeździe

edycja 2025

 

ASYSTENT OSOBISTY OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ edycja  2025

Ośrodek Pomocy Społecznej w Ujeździe przystąpił do Programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, który finansowany jest ze środków  Funduszu Solidarnościowego.

Program będzie realizowany od 01.01.2025 r do 31.12.2025 r. 

 

Dokumentacja rekrutacyjna przyjmowana będzie w terminie 03.12.2024 r do 16.12.2024 r. 

 

Wnioski do pobrania w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej lub na naszej stronie internetowej.  W razie trudności z wypełnoieniem dokumentów pracownicy OPS służą pomocą.

 

Celem Programu jest  zapewnienie dostępności do usług asystencji osobistej, tj.wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym osób z niepełnosprawnościami,zwiększenie ich szans na prowadzenie bardziej niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia, poprawa funkcjonowania w środowisku, zwiększenie możliwości zaspokajania ich potrzeb oraz włączenie w życie społeczne.

Usługi asystencji osobistej, świadczone przez asystenta osobistego, polegają w szczególności na wsparciu osoby z niepełnosprawnością w:

  • wykonywaniu czynności dnia codziennego;
  • wyjściu i powrocie z osobą z niepełnosprawnością w wybrane przez nią miejsca (np. dom, praca, placówki oświatowe i szkoleniowe, świątynie, placówki służby zdrowia i rehabilitacyjne, gabinety lekarskie, terapeutyczne, urzędy, znajomi, rodzina, instytucje finansowe, wydarzenia kulturalne/rozrywkowe/społeczne/sportowe)
  • załatwianiu przez osobę z niepełnosprawnością spraw urzędowych;
  • korzystaniu przez osobę z niepełnosprawnością z dóbr kultury (np. muzeum, teatr, kino, galeria sztuki, wystawa);
  • zaprowadzaniu i odebraniu dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności do placówki oświatowej.

W godzinach realizacji usług asystencji osobistej nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1283), inne usługi finansowane w ramach Funduszu albo finansowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, o którym mowa w części IV ust. 12 Programu finansowane ze środków publicznych. Usługi świadczone w ramach Programu mogą uzupełniać usługi opiekuńcze, ale nie mogą ich zastępować.

 

Uczestnikiem Programu może zostać osoba, która:

  1. zamieszkuje na terenie Gminy Ujazd;
  2. jest osobą z niepełnosprawnością posiadającą orzeczenie:
  • o znacznym stopniu niepełnosprawności, albo
  • o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, albo
  • traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, albo
  • jest dzieckiem od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji;

       3. wymaga wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu  w życiu społecznym.

 Asystentem osoby niepełnosprawnej może zostać:

Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem, które:

  1.  zostały wskazane w Karcie zgłoszenia do Programu (zał. nr 1 do Regulaminu) przez osoby z niepełnosprawnością, na rzecz których świadczyć będą usługi asystencji lub ich opiekunów prawnych, albo
  2.  posiadają dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub, za zgodą realizatora Programu w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
  3.  posiadają co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu.

Posiadanie doświadczenia może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Podmiotem tym może być również osoba fizyczna (a więc nie tylko osoba prawna, czy jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej), która zleciła udzielenie bezpośredniej pomocy osobie z niepełnosprawnością. Ocena posiadania przez osobę doświadczenia w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami należy do realizatora Programu.

W przypadku gdy usługi asystencji osobistej mają być świadczone na rzecz małoletnich, w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi asystencji osobistej, muszą zostać spełnione warunki określone w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2024 poz. 560 ze zm.), a także wymagana jest pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.          

                                               

Zgłoszenie uczestników do  programu następuje na podstawie:

  1. Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 (załącznik nr 1 do Regulaminu)
  2. kserokopii aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,
  3. oświadczenia (załącznik nr 2 do Regulaminu)
  4. Klauzulę informacyjną RODO Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (załącznik nr 3 do Regulaminu)
  5. Klauzulę informacyjną RODO OPS (załącznik nr 4 do Regulaminu)

UWAGA – W sytuacji, gdy dokumenty składa opiekun prawny lub pełnomocnik osoby z niepełnosprawnością, do Karty zgłoszenia do Programu należy dołączyć kserokopię dokumentu potwierdzającego ustanowieniu opiekuna prawnego lub pełnomocnictwo.

 

Wyżej wymienione dokumenty opatrzone własnoręcznym podpisem kandydata, opiekuna prawnego lub pełnomocnika należy złożyć na piśmie w Ośrodku Pomocy Społecznej w Ujeździe ul. Sławięcicka 19, w godzinach urzędowania Ośrodka, za pośrednictwem operatorów pocztowych lub elektronicznej skrzynki .

Dokumenty przesłane  w postaci elektronicznej muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

W przypadku składania dokumentów rekrutacyjnych za pośrednictwem operatorów pocztowych – za datę złożenia dokumentów przyjmuje się datę wpływu do OPS Ujazd.

UWAGA – Złożenie wymaganej dokumentacji nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem kandydata do Programu.  

Rekrutacja będzie prowadzona przez Komisję Rekrutacyjną w Ośrodku Pomocy Społecznej w Ujeździe, zgodnie z przyjętym Regulaminem rekrutacji i udziału w Programie. 

Do uczestnictwa w Programie zostaną zakwalifikowane osoby, które uzyskały największą liczbę punktów w procesie rekrutacji. W przypadku Kandydatów posiadających taką samą liczbę punktów o zakwalifikowaniu do Programu decydować będzie kolejność zgłoszeń.

W wyniku procesu rekrutacji zostanie utworzona lista rankingowa osób zakwalifikowanych do uczestnictwa w Programie oraz lista osób rezerwowych, które spełniają kryterium dostępu i formalne, lecz nie zostały zakwalifikowane do udziału w Programie z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc.

Osoby z listy rezerwowej danej grupy docelowej mogą zostać zakwalifikowane do udziału w Programie według pozycji zajmowanej na liście rezerwowej w trakcie jego trwania w przypadku rezygnacji, skreślenia osoby z uczestnictwa ub pojawienia się możliwości zakwalifikowania większej niż zakładana liczba osób.

Osoby, które złożą dokumenty rekrutacyjne po dniu 16.12.2024 r. i  będą spełniać kryteria formalne i dostępu, zostaną umieszczone  na liście rezerwowej danej grupy docelowej pod kolejną wolną pozycją

O zakfalifikowaniu się, umieszczeniu na liście rezerwowej, odmowie osoby zostaną poinformowane pisemnie.

 

Przyznając usługi asystencji osobistej w pierwszej kolejności uwzględniane będą potrzeby:

  • osób z niepełnosprawnościami samotnie gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich;
  • osób z niepełnosprawnościami wspólnie zamieszkujących i gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich.

 

Osoby zainteresowane mogą także zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi udziału w Programie, które zamieszczone zostały na stronie

Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych pod adresem: 

https://niepelnosprawni.gov.pl/a,1533,nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego-edycja-2025

 lub na stronie internetowej

https://www.gov.pl/web/uw-opolski/asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego---edycja-2025

 

ZAŁĄCZNIKI:

								

karta zgłoszeniowa AOON edycja 2025 załącznik nr 1 do regulaminu

Utworzono dnia 04.12.2024, 12:04

pdf

karta zgłoszeniowa AOON edycja 2025 załącznik nr 1 do regulaminu

Utworzono dnia 04.12.2024, 12:03

wersja edytowalna

oświadczenie zał. 2 do regulaminu

Utworzono dnia 04.12.2024, 12:06

wersja edytowalna

oświadczenie zał 2 do regulaminu

Utworzono dnia 04.12.2024, 12:07

pdf

RODO MRiPS załącznik nr 3 do regulaminu

Utworzono dnia 04.12.2024, 12:09

pdf

RODO MRPiPS załącznik nr 3 do regulaminu

Utworzono dnia 04.12.2024, 12:09

wersja edytowalna

RODO OPS załącznik nr 4 do regulaminu

Utworzono dnia 04.12.2024, 12:13

pdf

RODO OPS załącznik nr 4 do regulaminu

Utworzono dnia 04.12.2024, 12:13

wersja edytowalna

regulamin AOOzN edycja 2025

Utworzono dnia 12.12.2024, 07:28

CZYNNE:

Poniedziałek 7.00-17.00

Wtorek - Czwartek 7.00-15.00

Piątek 7.00-13.00

 

OŚRODEK POMOCY SPOŁĘCZNEJ W UJEŹDZIE

ul. Sławięcicka 19, 47-143 Ujazd

 

SEKRETARIAT

e-mai: biuro@opsujazd.pl

tel.: 77 463 75 28,  77 463 70 47

FAX.: 77 46370 47

 

POMOC SPOŁECZNA

e-mail.: socjalni@opsujazd.pl

tel.: 77 401 47 13 pracownik socjalny

tel.: 77 401 47 16 pracownik socjalny

 

DZIAŁ ŚWIADZEŃ RODZINNYCH

e-mail: swiadczenia@opsujazd.pl

tel.: 77 401 47 17

 zasiłki rodzinne, świadczenia wychowawcze, fundusz alimentacyjny

tel.: 77 401 47 15

Dobry start, Karta Dużej Rodziny, Opolska Karta Rodziny i Seniora, dodatki mieszkaniowe, dodatki energetyczne

 

DZIAŁ KSIĘGOWOŚCI

e-mail: ksiegowosc@opsujazd.pl

tel.: 77 401 47 14  księgowość, główna księgowa

tel.: 77 401 47 10  księgowość - kadry

 

KIEROWNIK

e-mail: kierownik@opsujazd.pl

tel.: 77 401 47 11, 516 388 110

 

ASYSTENT RODZINY

e-mail: asystent@opsujazd.pl

77 401 47 12, 516 409 965

 

OŚRODEK WSPARCIA- KLUB SAMOPOMOCY - DOM SENIORA W NIEZDROWICACH

ul. Wiejska 34, 47-143 Ujazd

e-mail: senior@opsujazd.pl

tel. 798 165 041

Zegar

Imieniny

Kalendarium

Styczeń 2025
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2