edycja 2025
ASYSTENT OSOBISTY OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ edycja 2025
Ośrodek Pomocy Społecznej w Ujeździe przystąpił do Programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, który finansowany jest ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Program będzie realizowany od 01.01.2025 r do 31.12.2025 r.
Dokumentacja rekrutacyjna przyjmowana będzie w terminie 03.12.2024 r do 16.12.2024 r.
Wnioski do pobrania w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej lub na naszej stronie internetowej. W razie trudności z wypełnoieniem dokumentów pracownicy OPS służą pomocą.
Celem Programu jest zapewnienie dostępności do usług asystencji osobistej, tj.wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym osób z niepełnosprawnościami,zwiększenie ich szans na prowadzenie bardziej niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia, poprawa funkcjonowania w środowisku, zwiększenie możliwości zaspokajania ich potrzeb oraz włączenie w życie społeczne.
Usługi asystencji osobistej, świadczone przez asystenta osobistego, polegają w szczególności na wsparciu osoby z niepełnosprawnością w:
- wykonywaniu czynności dnia codziennego;
- wyjściu i powrocie z osobą z niepełnosprawnością w wybrane przez nią miejsca (np. dom, praca, placówki oświatowe i szkoleniowe, świątynie, placówki służby zdrowia i rehabilitacyjne, gabinety lekarskie, terapeutyczne, urzędy, znajomi, rodzina, instytucje finansowe, wydarzenia kulturalne/rozrywkowe/społeczne/sportowe)
- załatwianiu przez osobę z niepełnosprawnością spraw urzędowych;
- korzystaniu przez osobę z niepełnosprawnością z dóbr kultury (np. muzeum, teatr, kino, galeria sztuki, wystawa);
- zaprowadzaniu i odebraniu dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności do placówki oświatowej.
W godzinach realizacji usług asystencji osobistej nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1283), inne usługi finansowane w ramach Funduszu albo finansowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, o którym mowa w części IV ust. 12 Programu finansowane ze środków publicznych. Usługi świadczone w ramach Programu mogą uzupełniać usługi opiekuńcze, ale nie mogą ich zastępować.
Uczestnikiem Programu może zostać osoba, która:
- zamieszkuje na terenie Gminy Ujazd;
- jest osobą z niepełnosprawnością posiadającą orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności, albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, albo
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, albo
- jest dzieckiem od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji;
3. wymaga wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Asystentem osoby niepełnosprawnej może zostać:
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem, które:
- zostały wskazane w Karcie zgłoszenia do Programu (zał. nr 1 do Regulaminu) przez osoby z niepełnosprawnością, na rzecz których świadczyć będą usługi asystencji lub ich opiekunów prawnych, albo
- posiadają dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub, za zgodą realizatora Programu w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
- posiadają co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu.
Posiadanie doświadczenia może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Podmiotem tym może być również osoba fizyczna (a więc nie tylko osoba prawna, czy jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej), która zleciła udzielenie bezpośredniej pomocy osobie z niepełnosprawnością. Ocena posiadania przez osobę doświadczenia w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami należy do realizatora Programu.
W przypadku gdy usługi asystencji osobistej mają być świadczone na rzecz małoletnich, w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi asystencji osobistej, muszą zostać spełnione warunki określone w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2024 poz. 560 ze zm.), a także wymagana jest pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
Zgłoszenie uczestników do programu następuje na podstawie:
- Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 (załącznik nr 1 do Regulaminu)
- kserokopii aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,
- oświadczenia (załącznik nr 2 do Regulaminu)
- Klauzulę informacyjną RODO Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (załącznik nr 3 do Regulaminu)
- Klauzulę informacyjną RODO OPS (załącznik nr 4 do Regulaminu)
UWAGA – W sytuacji, gdy dokumenty składa opiekun prawny lub pełnomocnik osoby z niepełnosprawnością, do Karty zgłoszenia do Programu należy dołączyć kserokopię dokumentu potwierdzającego ustanowieniu opiekuna prawnego lub pełnomocnictwo.
Wyżej wymienione dokumenty opatrzone własnoręcznym podpisem kandydata, opiekuna prawnego lub pełnomocnika należy złożyć na piśmie w Ośrodku Pomocy Społecznej w Ujeździe ul. Sławięcicka 19, w godzinach urzędowania Ośrodka, za pośrednictwem operatorów pocztowych lub elektronicznej skrzynki .
Dokumenty przesłane w postaci elektronicznej muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
W przypadku składania dokumentów rekrutacyjnych za pośrednictwem operatorów pocztowych – za datę złożenia dokumentów przyjmuje się datę wpływu do OPS Ujazd.
UWAGA – Złożenie wymaganej dokumentacji nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem kandydata do Programu.
Rekrutacja będzie prowadzona przez Komisję Rekrutacyjną w Ośrodku Pomocy Społecznej w Ujeździe, zgodnie z przyjętym Regulaminem rekrutacji i udziału w Programie.
Do uczestnictwa w Programie zostaną zakwalifikowane osoby, które uzyskały największą liczbę punktów w procesie rekrutacji. W przypadku Kandydatów posiadających taką samą liczbę punktów o zakwalifikowaniu do Programu decydować będzie kolejność zgłoszeń.
W wyniku procesu rekrutacji zostanie utworzona lista rankingowa osób zakwalifikowanych do uczestnictwa w Programie oraz lista osób rezerwowych, które spełniają kryterium dostępu i formalne, lecz nie zostały zakwalifikowane do udziału w Programie z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc.
Osoby z listy rezerwowej danej grupy docelowej mogą zostać zakwalifikowane do udziału w Programie według pozycji zajmowanej na liście rezerwowej w trakcie jego trwania w przypadku rezygnacji, skreślenia osoby z uczestnictwa ub pojawienia się możliwości zakwalifikowania większej niż zakładana liczba osób.
Osoby, które złożą dokumenty rekrutacyjne po dniu 16.12.2024 r. i będą spełniać kryteria formalne i dostępu, zostaną umieszczone na liście rezerwowej danej grupy docelowej pod kolejną wolną pozycją
O zakfalifikowaniu się, umieszczeniu na liście rezerwowej, odmowie osoby zostaną poinformowane pisemnie.
Przyznając usługi asystencji osobistej w pierwszej kolejności uwzględniane będą potrzeby:
- osób z niepełnosprawnościami samotnie gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich;
- osób z niepełnosprawnościami wspólnie zamieszkujących i gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich.
Osoby zainteresowane mogą także zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi udziału w Programie, które zamieszczone zostały na stronie
Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych pod adresem:
lub na stronie internetowej
https://www.gov.pl/web/uw-opolski/asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego---edycja-2025